Για να μην παραπλανώνται οι συνεπείς Ορθόδοξοι

Posted: 19/08/2018 in Αιρέσεις, Καποδίστριας Ιωάννης, Κοραής Αδαμάντιος
Ετικέτες: , , ,

Μέρος δεύτερο

……………………………………

Η στάση απέναντι στις δύο αυτές μεγάλες προσωπικότητες της Νεώτερης Ιστορίας μας συναρτάται με τις δικές μας διανοητικές και ψυχικές προϋποθέσεις, αλλά συνάμα και με την γνώση ή άγνοια που έχουμε για την Ορθοδοξία και την αυθεντική πατερική παράδοση και Θεολογία. Όσο γνησιότερα και αυθεντικότερα είναι τα κριτήριά μας, τόσο ευκρινέστερα διακρίνεται η αλλοίωση, που επιφέρει το παράδειγμα του Κοραή στην συνείδηση των μελετητών του έργου του, που αποδέχονται και τις ιδέες του. Τις φιλολογικοϊστορικές γνώσεις και την συγγραφική δεινότητα του Κοραή ουδείς δύναται να αρνηθεί. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση του Ν. Καζαντζάκη. Αλλά χριστιανικά όλα αυτά δεν έχουν σωτηριολογική σημασία. Δεν σώζουν. Ο Κοραής οδήγησε τον λαό μας, και κυρίως τον κύκλο των Διανοουμένων, σε σύγχυση και τελικά σε αλλοτρίωση. Ακόμη και στα εθνικά μας θέματα.

Όπως έχει γράψει σε σπουδαίο άρθρο του ο γνωστός για την ελευθερία της σκέψης του συνάδελφος κ. Αλέξανδρος Παπαδερός: «Η μετακένωσις (θεωρία του Κοραή) εξετράπη εις ασυγκράτητον ξενομανίαν και αλόγιστον μίμησιν, διά να καταστήσει τελικώς την χώρα μας δορυφόρο του δυτικού πολιτισμού» (ΘΗΕ, 7, 1965, σελ. 825).

Λόγω της χαλαράς ή και ανύπαρκτης σύνδεσης με το κύριο συστατικό της Χριστιανικής Ελληνικότητας, την Ορθοδοξία, γίνεται αποδεκτός ο Κοραής ως οδηγός και πρότυπο βίου, με όλες τις ευνόητες συνέπειες.

Κρινόμενος ο Κοραής με ανθρωπιστικά-ουμανιστικά και ηθικολογικά κριτήρια θεωρείται πρότυπο χριστιανικότητας και μέγας ευεργέτης του Έθνους.

Σεβαστός Ιεράρχης πριν από χρόνια κατέκρινε εκείνους που ασκούν κριτική στον Κοραή, λέγοντας ότι «μας έκανε ο Κοραής ηθικούς και χρηστούς πολίτες». Και η ταπεινή απάντησή μου:»Δεν μας έκαμε όμως Ορθοδόξους, αλλά εύχρηστους από τις εξουσίες του κόσμου τούτου».

Ο Κοραής απέρριπτε ενσυνείδητα την πατερική παράδοση στην ουσία της. Μιλεί βέβαια για Πατέρες και παραθέτει απόψεις τους, αλλά χρησιμοποιώντας τους υπέρ της ιδεολογίας του και για την εξυπηρέτηση των δικών του στόχων. Ήθελε να ποδηγετήσει το Έθνος μας, σύμφωνα με τις αρχές και πεποιθήσεις του, στον προτεσταντικό ευσεβισμό (αυτό είναι η «ηθικοποίηση») και οχι στην ευσέβεια (αγιότητα) των Αγίων μας.

Ο άριστος και αντικειμενικός ιστορικός, αείμνηστος Φίλιππος Ηλιού, δέχεται «επαναστατική ρήξη (του Κοραή) με τα παραδοσιακά πρότυπα» που είχε γνωρίσει στην πατρίδα του, μετά την μετάβασή του στην Ολλανδία το 1771. Εκεί ταυτίστηκε με τον καλβινισμό, «ρέποντας προς την αδιαφορία» του Διαφωτισμού, τον «αδιαφορισμό», που κατακρίνει ο Άγιος Αθανάσιος ο Πάριος (1721-1813). Έτσι» αρτιώθηκε ένας νέος ανθρώπινος τύπος, τον οποίον ο Κοραής θα ενσαρκώσει με συνέπεια, ως τα έσχατα γηρατειά του». Όλα αυτά τα επισημαίνει ο Φ. Ηλιού. Ο Κοραής προσφέρει μιάν ηθικιστική κηρυγματική χωρίς τον Χριστό των πατέρων ημών, τον Χριστό της Ορθοδοξίας, και έξω από την πατερική εμπειρική βίωσή Του. Η Ορθοδοξία γι’ αυτόν είναι μια θρησκευτική ιδεολογία και ηθική, ενώ η φιλοσοφία είχε κατ’ αυτόν «δύναμιν ισόθεον». Ο Κοραής αποδεικνύεται έτσι, βαρλααμικός στην θεώρηση της Χριστιανικής Πίστεως. Εύκολα όμως μπορεί να εξαπατήσει τους επιφανειακά Ορθοδόξου, διότι δεν απορρίπτει το δογματικό περιεχόμενο της ορθόδοξης διδασκαλίας. Αυτό το τέχνασμα-παγίδα χρησιμοποιούν και οι οπαδοί του, για να γίνονται δεκτοί από τους Ορθοδόξους και να θαυμάζονται από αυτούς για την Λογιοσύνη τους με όλα τα συναφή οφέλη.

…………………………………………………

Του πατρός Γεωργίου Δ. Μεταλληνού.

Από το βιβλίο ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΑ ΣΑΛΠΙΣΜΑΤΑ.

Εκδόσεις: ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ

Advertisements

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα.