ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός για τα μνημόσυνα (γ)

Posted: 19/12/2012 in Μνημόσυνα, Uncategorized

 

Ας δούμε όμως, τί λέει και ο Μέγας Αθανάσιος στον ωραιότατο λόγο του για τους κοιμηθέντες: «Κι αν ακόμα ο νεκρός τελείωσε την ζωή του με ευσέβεια και τοποθετήθηκε στον ουρανό, μην αρνείσαι να προσφέρεις λάδι και ν’ ανάβεις κεριά στον τάφο του, ζητώντας το έλεος του Χριστού. Γιατί αυτά είναι ευπρόσδεκτα από τον Θεό και φέρνουν πλούσια την ανταπόδοσή Του, αφού το λάδι και το κερί εί ναι θυσία, η θεία λειτουργία είναι εξιλέωση και η αγαθοεργία στους φτωχούς φέρνει κάθε αγαθή ανταπόδοση προσαυξημένη. Ο σκοπός, λοιπόν, εκείνου που κάνει την προσφορά για τον νεκρό, είναι ίδιος μ’ εκείνου που έχει ένα μικρό παιδί άλαλο, αδύναμο κι άρρωστο, και για χάρη του προσφέρει με πίστη στον ιερό ναό, ως θυσία, κεριά, λιβάνι και λάδι. Αυτά λοιπόν, δεν είναι σαν να τα κρατάει και να τα προδφέρει το ίδιο το παιδί; Κάτι ανάλογο δεν γίνεται και στο μυστήριο του θείου βαπτίσματος οπότε ο ανάδοχος «αποτάσσεται τω σατανά» και «συντάσσεται τω Χριστώ» για λογαριασμό του νηπίου που βαπτίζεται; Όμοια πρέπει να κατνοούμε και την περίπτωση εκείνου που πέθανε πιστός στον Κύριο, ότι δηλαδή ο ίδιος κρατάει και προσφέρει τα κεριά, το λάδι και όλα όσα εμείς προσφέρουμε για τη λύτρωσή του. Έτσι με τη χάρη του Θεού, η επιδίωξη, που συνοδεύεται από την πίστη, δεν θα ματαιωθεί. Γιατί οι θεολόγοι απόστολοι και οι μυσταγωγοί διδάσκαλοι και οι πνευματοφόροι πατέρες, αφού πρώτα ενώθηκαν με τον Θεό και έγιναν μέτοχοι της εκστατικής δυνάμεώς Του, θέσπισαν θεάρεστα τις λειτουργίες, τις προσευχές και τις ψαλμωδίες, που γίνονται κάθε χρόνο στη μνήμη των νεκρών».

Έρχεται, όμως, ένας αντίθετος και λέει:»Αν είναι έτσι, όλοι θα σωθούν και κανένας δεν θα κολαστεί».

Σωστά.Και μακάρι να γίνει κάτι τέτοιο. Είναι αυτό που ποθεί και θέλει και επιδιώκει ο πανάγαθος Κύριος, είναι αυτό που Του δίνει χαρά και ευφροσύνη, το να μη στερηθεί κανείς τις θείες δωρεές Του. Μήπως τα βραβεία και τα στεφάνια τα ετοίμασε για τους αγγέλους; Μήπως ήρθε στη γή και σαρκώθηκε από την Παρθένο και έγινε άνθρωπος και έπαθε και πέθανε για να σώσει τις ουράνιες δυνάμεις; Μήπως στους αγγέλους θα πεί, «Ελάτε, οι ευλογημένοι από τον Πατέρα μου, κληρονομείστε την βασιλεία που σας έχει ετοιμαστεί» (Ματθ. 25:34); Δεν μπορείς εσύ ο αντιρρησίας να ισχυριστείς ότι θα γίνει αυτό.Αφού όλα για τον άνθρωπο τα υπέφερε ο Χριστός, όλα για τον άνθρωπο τα ετοίμασε. Ποιός άλλωστε, καλώντας τουςς φίλους του σε πλούσιο γεύμα, δεν θέλει να έρθουν όλοι και να χορτάσουν από τα καλά του; Για ποιό σκοπό, δηλαδή, ετοίμασε το φαγοπότι, αν όχι για να περιποιηθεί τους φίλους του; Αν λοιπόν, θέλουμε εμείς αυτό, δεν θα το θέλει πολύ περισσότερο ο μεγαλόδωρος Θεός, που από τη φύση Του είναι πανάγαθος και φιλάνθρωπος και που, μοιράζοντας και δίνοντας δώρα, χαίρεται και αγάλλεται περισσότερο απ’ ότι εκείνος που τα παίρνει;

Κάθε άνθρωπος που απέκτησε μια μικρή ζύμη αρετών και, μολονότι ήθελε, δεν πρόλαβε να την κάνει ψωμί από ραθυμία ή αμέλεια ή αναβλητικότητα, κι έτσι μιά μέρα, χωρίς να το περιμένει, τον θέρισε ο θάνατος, αυτός δεν θα λησμονηθει από τον δίκαιο Κριτή. Ο Κύριος θα συγκινήσει τις ψυχές των οικέίων του, για να τον βοηθήσουν, αναπληρώνοντας τα υστερήματα του νεκρού.

Απεναντίας, όποιος έζησε ζωή αμαρτωλή, όποιος δεν πορεύθηκε ποτέ σύμφωνα με την συνείδησή του, αλλά κυλιόταν άφοβα και αδιάντροπα στις δυσωδίες των ηδονών, ικανοποιώντας όλες τις ορέξεις της σάρκας και αδιαφορώντας ολότελα για την ψυχή του, όταν θα φλυγει από τη ζωή, από κανέναν δεν θα βοηθηθεί. Ο Θεός θα οικονομήσει να τον ξεχάσου καί η γυναίκα του, καί τα παιδιά του καί τ’ αδέλφια του καί οι φίλοι του.

Εμένα, λοιπόν, όποιος είναι φίλος μου, εύχομαι να με βοηθήσει, αν είνια δυνατόν, ώστε να μην αφήσω πίσω μου κανένα υστέρημα. Αν, όμως, φτάσω στο τέλος της ζωής μου χωρίς να είμαι απόλυτα έτοιμος, παρακαλώ τον πολυέλεο Κύριο να συγκινήσει τους συγγενείς και τους φίλους μου και να θερμάνει τις καρδιές τους, ώστε, αν ως άνθρωπος αφήσω κάποιο υστέρημα, να με βοηθήσουν ολοπρόθυμα και αν ο αναπληρώσουν με καλά και θεάρεστα έργα. Έτσι άλλωστε, διδάσκει Χρυσόστομος: ¨Αν δεν πρόλαβες» λέει, «να τακτοποιήσεις όλα τα ζητήματα της ψυχής σου όσο ζούσες, τότε, έστω και στα τελευταία σου, άφησε εντολή στους δικούς σου να στείλουν μαζί σου τα υπάρχοντά σου, όταν πεθάνεις, να σε βοηθήσουν δηλαδή με αγαθοεργίες, ελεημοσύνες και προσφορές. Έτσι θα κάνεις τον Λυτρωτή να σε αντιμετωπίσει με επιείκεια, γιατί αυτά τα δέχεται με ευχαρίστηση».

Αυτό, βέβαια, το κάνουν λίγοι και σε λίγες περιπτώσεις, σύμφων με τον λόγο του Κυρίου, «αυτοί που θα σωθούν θα είναι λίγοι» (Λουκ. 13:23), λόγο που είπε ο πάνσοφος με κάποια λύπη. Γνωρίζοντας, λοιπόν, ότι είναι πολύ δύσκολο να βρεθούν άνθρωποι σ’ αυτή την πρώτη κατηγορία, σύμφωνα με την διδασκαλία των πατέρων και των αποστόλων. Έτσι με την αγαθότητα του Θεού, καί οι νεκροί ωφελούνται καί η φιλανθρωπία αυξάνεται καί η ελπίδα της αναστάσεως επιβεβαιώνεται καί η προσευχή στον Θεό δυναμώνει καί το εκκλησίασμα των ιερών ναών πυκνώνει καί η αγαθοεργία στους φτωχούς απλώνεται.

Οι θεοφώτιστοι άνθρωποι λένε, πως οι πράξεις των ανθρώπων, στην ύστατη πνοιή τους, δοκιμάζονται σαν σε ζυγαριά. Και άν η δεξιά πλάστιγγα είναι πιό επάνω από την αριστερή, είναι ολοφάνερο πως ο ετοιμοθάνατος θα παραδώσει την ψυχή του στους αγίους αγγέλους. Αν πάλι καί οι δύο πλάστιγγες είναι ίσες, νικάει οπωσδήποτε η φιλανθρωπία του Θεού. Μα κι αν ακόμη η ζυγαριά γείρει λίγο προς τα αριστερά, όπως λένε οι θεολόγοι, η ευσπλαχνία του Θεού θα αναπληρώσει όσο χρειάζεται. Νά οι τρείς θείες κρίσεις του Κυρίου: η πρώτη είναι δίκαιη, η δεύτερη είναι φιλάνθρωπη, η τρίτη είναι υπεράγαθη. Μετά απ’ αυτές έρχεται η τέταρτη, όταν οι εφάμαρτες πράξεις είναι πολύ βαρύτερες. Αλίμονο τότε, αδελφοί! Καί αυτή όμως η κρίση του Θεού είναι δίκαιη και θεσπίζει δίκαια για τους ανθρώπους που κρίνονται.

Μετά από αυτά, λοιπόν, ας στρέψουμε όλη μας την προσοχή στην φοβερή ημέρα της δευτέρας παρουσίας του Κυρίου και ας αναρωτηθούμε, μήπως τότε κατηγορηθούμε από τους συγγενείς μας ότι πααμελήσαμε τις υποχρεώσεις μας απέναντί τους. Αμήν.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s