η Θεία Λειτουργία (α’)

Posted: 27/11/2012 in εκκλησιασμός

Η θεία Λειτουργία είναι το κέντρο της Λατρείας των ορθοδόξων γιατί κατά την διάρκειά της γίνεται η αναίμακτη θυσία του Κυρίου μας, η θεία Ευχαριστία. Είναι απαραίτητο λοιπόν να εκκλησιαζόμαστε τακτικά και να συμμετέχουμε ευλαβικά και άξια στο μυστήριο της θείας Ευχαριστίας

 Αξίζει να σημειωθεί πως στα πρώτα χρόνια ήταν απλή ενώ στο πέρασμα του χρόνου προστέθηκαν ύμνοι, ευχές, δεήσεις κλπ ώστε να γίνει πληρέστερη και ισχυρότερη, ως προσευχή. Τέσσερα σχέδια θείων Λειτουργιών δημιουργήθηκαν κατά καιρούς.

Αρχικά είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι η θ. Λειτουργία είναι μια ακολουθία που ξεκινάει από τις ημέρες της ενσαρκώσεως του Κυρίου μας και κύριο μέρος της είναι η ευλογία του άρτου και του οίνου από τον ίδιο τον Χριστό στον Μυστικό Δείπνο, (Ματ. 26,26-29, Μάρκ. 14,22-25 και Λουκ. 22,15-20.

Ας σημειωθεί ότι κσι ο απόστολος Παύλος κάνει ανάλογη αναφορά στην Α΄ προς Κορ.,11:23-26.

Ο πρώτος Επίσκοπος Ιεροσολύμων, ο αδελφόθεος Ιάκωβος, συνέθεσε την μεγαλύτερη από όλες η οποία γίνεται στους ναούς μόνο στις 23 Οκτωβρίου, οπότε και τιμάται η μνήμη του.

Ο Μέγας Βασίλειος δημιούργησε έναν άλλο τύπο Θείας Λειτουργίας πού γίνεται δέκα φορές τον χρόνο.Την 1η Ιανουαρίου, ημέρα που τιμάται ο άγιος, την παραμονή των Χριστουγέννων και των Θεοφανείων, τις πέντε πρώτες Κυριακές της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, την Μεγάλη Πέμπτη και το Μεγάλο Σάββατο.

Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος έπλεξε έναν συντομότερο τύπο που ακριβώς γι’ αυτόν το λόγο, επεκράτησε.

Άγνωστος είναι ο συγγραφέας της Λειτουργίας των Προηγιασμένων Δώρων που δημιουργήθηκε στα χρόνια των διωγμών. Σήμερα γίνεται στην διάρκεια της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, εκτός από το Σάββατο και την Κυριακή αλλά και τις τρείς πρώτες ημέρες της μεγάλης Εβδομάδος. Στην πολύ κατανυκτική αυτή ακολουθία τα «Τίμια Δώρα» είναι προηγιασμένα από την λειτουργία του Σαββάτου ή της Κυριακής που προηγήθηκαν. Περιφέρονται μέσα στον Ναό με σιωπή κατά την «Μεγάλη Είσοδο» ενώ οι πιστοί γονατίζουν και προσεύχονται διότι, όπως ακούγεται από τον σχετικό ύμνο:» θυσία μυστική τετελειωμένη δορυφορείται«.

Η ακολουθία της Θείας Λειουργίας, όπως διαμορφώθηκε τελικά, χωρίζεται σε τρία κυρίως μέρη.

Την Προσκομιδη, που συμπίπτει χρονικά με τον όρθρο και αποτελεί την εισαγωγή στην θεία Λειτουργία. Στην διάρκεια της προσκομιδής, προετοιμάζονται τα «Τίμια Δώρα», δηλαδή ο άρτος και ο οίνος.

Την λειτουργία των κατηχουμένων, που διαρκεί αφ’ ότου αρχίσει η θεία Λειτουργία με το «Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός» και διαρκεί μέχρι τα αναγνώσματα και το κήρυγμα. Οναμάζεται έτσι επειδή άλλοτε την παρακολουθούσαν από τον Νάρθηκα και οι κατηχούμενοι, δηλαδή οι αβάπτιστοι που διδάσκονταν ακόμη τις χριστιανικές αλήθειες.

Την λειτουργία των πιστών που διαρκεί από την στιγμή αμέσως μετά το τέλος της λειτουργίας των κατηχουμένων και μέχρι το τέλος. Την παακολουθούν μόνο οι πιστοί, δηλαδή οι βαπτισμένοι. Αυτοί έχουν προετοιμαστεί με τις προσευχές, τους ύμνους και τα ιερά αναγνώσματα που προηγήθηκαν, ομολογησαν την κοινή τους πίστη στον Τριαδικό Θεό και μπορούν να παραβρεθούν στο Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας οπότε, όσοι είναι πνευματικά έτοιμοι μπορούν να κοινωνήσουν το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου.

Η θεία Λειτουργία μπορεί να γίνει και έξω από τον Ναό, σε κατασκηνώσεις, πλοία και άλλους χώρους, αρκεί να χρησιμοποιηθεί αντί για την Αγία Τράπεζα, το αντιμήνσιο. Ένα τετράγωνο ύφασμα,σε κάποια άκρη του οποίου έχουν τοποθετηθεί (με ράψιμο) λείψανα αγίων μαρτύρων, όπως λείψανα αγίων μαρτύρων έχουν τοποθετηθεί και στην Αγία Τράπεζα, σε όλους τους ναούς.

Απαραιτήτως πρέπει να υπάρχει ιερέας με τα άμφιά του, οι πιστοί και τα ιερά σκεύη. Δηλαδή μόνος του ο ιερέας δεν μπορεί να τελέσει μια θεία Λειτουργία.

Οι πιστοί προσφέρουν ζυμωμένο, στρογγυλό ψωμί με ειδική σφραγίδα στην επιφάνειά του και λίγο κόκκινο κρασί ή νάμα. Μαζί μ’ αυτά δίνουν τα ονόματα των ζώντων και των κεκοιμημένων συγγενών τους, για να τα μνημονεύσει ο ιερέας στην προσκομιδή. Γι’ αυτό πρέπει να τα πηγαίνουμε από πολύ πρωί στον ναό. Η μνημόνευση των ονομάτων στην προσκομιδή είναι η μεγαλύτερη και ισχυρότερη προσευχή που μπορεί να γίνει επί της γής. Είναι η κορυφαία ελεημοσύνη γιατί κανένας άνθρωπος δεν χρειάζεται τίποτε περισσότερο, όσο την προσευχή.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s