Πώς γιορτάζουμε

Posted: 25/08/2012 in Παλαιό και νέο ημερολόγιο

Κάθε τι που επιλέγουμε να κάνουμε ή να μην κάνουμε, κάθε τι που επιλέγουμε να ζήσουμε, έχει και τον αντίκτυπό του στην ζωή μας. Για τώρα αλλά και για αργότερα και πολλές φορές, και για πάντα.

Έχει σημασία ο τρόπος που εορτάζουμε τις καθιερωμένες εκκλησιαστικές εορτές. Υπάρχει λόγος που η Εκκλησία μας, θεσμοθέτησε κάθε γιορτή στην διάρκεια του ημερολογιακού έτους. Και το να εορτάζουμε αυτές τις ημέρες έχει αξία και ουσία μόνον όταν γίνεται όπως ορίζεται από την Εκκλησία. Διότι μόνο τότε έχει τα αποτελέσματα που επιθυμούμε. Μόνο τότε έχει αξία για παράδειγμα, η νηστεία μας και μόνο τότε έχει αξία η τιμή προς τον άγιο που εορτάζει.

Καθώς η αδιαφορία μας, μας έχει αφήσει έρμαια στην εποχή που τρέχει και έχει προσπεράσει τον άνθρωπο, έχουμε αποπροσανατολιστεί και δυστυχώς έχουμε ξεχάσει το αληθινό νόημα των εορτών.Το αποτέλεσμα είναι ότι πλέον δεν μπορούμε να αντλήσουμε ούτε χαρά, ούτε παρηγοριά από τις γιορτές.
Είναι μάλλον ευκαιρίες για κανένα διήμερο ή και τριήμερο «εξόδου», φυγής των κατοίκων των μεγαλουπόλεων. Είναι και ευκαιρίες για εκκλησιασμό αλλά όχι ορθόδοξο εκκλησιασμό αφού κανείς σχεδόν δεν γνωρίζει πώς πρέπει να ζήσει την κάθε γιορτή αλλά, πολύ περισσότερο, δεν γνωρίζει την αιτία που αυτή υπάρχει. Τραγικό βεβαίως. Και θα μπορούσε η εξομολόγηση να συμβάλλει προς την κατεύθυνση αυτή εφ’ όσον γίνεται συχνά και με τάξη. Θα βοηθούσε και η μελέτη αλλά πού να βρεί σήμερα ο μέσος άνθρωπος χρόνο για μελέτη.

Υπάρχει μια ακόμη επιπλέον τραγική παράμετρος. Η αναφορά στις εορτές των μέσων ενημέρωσης που με την αδιαφορία τους, συνήθως σκόπιμη, εστιάζουν με λάθος τρόπο, σε λάθος σημεία. Όπως για παράδειγμα το πλήθος των «πιστών» που εκκλησιάστηκε. Κι αν ήταν μεγάλο το πλήθος, τότε η γιορτή είναι μεγάλη και ίσως και … επιτυχημένη! Αποτέλεσμα αυτής της ανόητης επισήμανσης από δημοσιογράφους που ούτε γνωρίζουν, ούτε σέβονται την δουλειά τους, ούτε ενδιαφέρονται και φυσικά ούτε σέβονται τους αποδέκτες όσων λένε ή δείχνουν, είναι να έχει διαμορφωθεί και μια λάθος άποψη μεταξύ των πιστών. Ότι οι ναοί γεμίζουν άρα πάμε καλά. Κι αν κι εμείς είμαστε απ’ αυτούς που γεμίζουν τους ναούς, ακόμη καλύτερα.

Αλλά όμως εδώ έχουμε μια ακόμη μεγάλη, ύπουλη και καταστροφική πλάνη. Το αν γεμίζουν οι ναοί δεν έχει να κάνει σε τίποτα με την αληθινή πίστη. Δυστυχώς. Θα δανεισθούμε ένα απόσπασμα από μια ομιλία του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, σχετική με το θέμα: ¨Πάσα γαρ σύνοδος εορτή.Τας γαρ εορτάς ού το πλήθος, αλλ΄η αρετή των συλλεγομένων ποιείν είωθεν. Εορτή γαρ μεγίστη, συνειδός αγαθόν». (Ομιλία ε΄»περί Άννης» Ε.Π.Ε. 8α 114-116).

Με άλλα λόγια, κάθε συγκέντρωση είναι εορτή.Τις γιορτές δεν τις κάνει το πλήθος (των ανθρώπων) συνήθως αλλά η αρετή αυτών που συγκεντρώθηκαν. Διότι η μεγαλύτερη εορτή είναι η καθαρή συνείδηση». Κι αυτό βεβαίως επιτυγχάνεται με την εξομολόγηση, με την προσευχή, με τον εκκλησιασμό. Με τους τρόπους που η καθολική μας Εκκλησία έχει επισημάνει και υποδείξει στον ταλαίπωρο άνθρωπο.Για να τον οδηγήσει και να τον ξεκουράσει. Για να τον σώσει από τις παγίδες της αδιαφορίας, της μοναξιάς, του άγχους και των λεγόμενων «ψυχολογικών» ασθενειών.

Ο άγιος Σεραφείμ του Σαρώφ, έλεγε καθημερινά «Χριστός Ανέστη» σε όποιον τύχαινε να συναντήσει. Σε όλη τη διάρκεια του έτους. Προφανώς επειδή βίωνε την χαρά της Ανάστασης του Κυρίου μας καθημερινά. Ας επιστρέψουμε στον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο για μια ακόμη πολύ σπουδαία επισήμανσή του. Ότι ο χριστιανός μπορεί να εορτάζει και καθημερινά μια γιορτή αν φυσικά ζεί όπως απαιτείται κι αν είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος.

Αναφέρεται μάλιστα στις μεγάλες Δεσποτικές εορτές των Επιφανείων, του Πάσχα, της Πεντηκοστής. Απαντά έτσι και στους λεγόμενους παλαιοημερολογήτες θέτοντας τις γιορτές εκτός χρόνου και δίνοντάς τους μια άχρονη (σαν τον Θεό) αλλά και παντοτινή και πέρα από τον χρόνο διάσταση και αξία. Ως γεγονότα που έγιναν και διαρκώς επαναλαμβάνονται, σε καθημερινή βάση, χάριν των ανθρωπίνων αναγκών και χάρη στην ασταμάτητη και αδιάκοπη αγάπη του Θεού προς τον άνθρωπο.

«Αεί γαρ ημίν εστίν εορτή. Εορτή πρώτη τα Επιφάνεια.Πάσας τας ημέρας τα Επιφάνεια δυνατόν τελείν. Αεί δυνάμεθα Πάσχα επιτελείν.Και δυνάμεθα αεί Πεντηκοστήν επιτελείν. Επειδή εορτήν ού καιρός ποιεί, αλλά συνειδός καθαρόν. Ο δε συνειδός έχων αγαθόν και πράξεις τοιαύτας αεί εορτάζειν δύναται». ( Ομιλία β’  εις την αγίαν Πεντηκοστήν, Ε.Π.Ε. 36).

Απλά και ξεκάθαρα πράγματα. Εύκολο να τα καταλάβει οποιοσδήποτε και να τα κάνει πράξει στην καθημερινότητά του.Εύκολο και να κατανοήσει π.χ. κανείς, για ποιόν λόγο η κατά σάρκα γέννηση του Κυρίου μας ορίστηκε να εορτάζεται τον Δεκέμβριο ενώ γνωρίζουμε ότι συνέβει στα μέσα της άνοιξης.

Με άλλα λόγια, οι γιορτές είναι δώρα του Θεού στον άνθρωπο για να παίρνει δύναμη και παρηγοριά. Για να θυμάται και να οδηγείται στην πορεία της καθημερινότητάς του. Για να έχει παράδειγμα προς μίμηση, στόχο για να μοιάσει και να φθάσει και κατεύθυνση να πορευθεί. Γιατί κάθε εορτή είναι, μεταξύ άλλων, και δείκτης της ανθρώπινης ελευθερίας αλλά και των δυνατοτήτων που καθένας μας έχει. Και ως τέτοια μπορεί να εορτάζεται διαρκώς. Έχει κάθε λόγο ο Ορθόδοξος Χριστιανός να χαίρεται κάθε στιγμή της ζωής του αυτή την έκφραση της Αγάπης.

Βεβαίως τίθεται και μιά ακόμη παράμετρος από τον άγιο Χρυσόστομο, ότι δηλαδή αληθινή εορτή είναι μόνο τότε και εκεί όπου υπάρχει αγάπη και ομόνοια και οι ψυχές οδηγούνται στην σωτηρία, παρασύροντας ασφαλώς και τα σώματα. Αλλάζει ο τρόπος ζωής κάθε ανθρώπου και συμπορεύεται με τον τρόπο της επίγειας ζωής του Χριστού.

Ας σημειώσουμε ότι η σωτηρία μας είναι ο λόγος που γεννηθήκαμε. Είναι η ένωσή μας με τον Θεό. Η επιστροφή μας στην κατάσταση που είχαμε πριν το προπατορικό αμάρτημα. Και σωτηρία σημαίνει ένωση με τον Θεό, πρακτικά και καθημερινά. Για να αρχίσουμε να ζούμε την ζωή που μας αξίζει. Όχι μόνο μετά τον θάνατο αλλά άμεσα. Από τώρα και για πάντα. Έτσι και ο θάνατος θα είναι το πέρασμα στην απόλυτη και ουσιαστική ελευθερία.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s